Virtual Reality as a Means to Meet the Specific Needs of Seniors
Suchomelová, V., Diallo, K. & Vavrečka, M. (2021). Virtuální realita jako prostředek k naplnění specifických potřeb seniorů. Sociální práce/Sociálna práca. 2021, 21(6), 5-18.
Abstrakt
CÍLE: Cílem článku je seznámit s možnostmi a limity využití virtuální reality (VR) jako aktivizační činnosti v domově pro seniory a ukázat, jakým způsobem může VR přispět k naplnění potřeb rezidentů. TEORETICKÁ VÝCHODISKA: Díky svým klíčovým vlastnostem – imerzivitě (vnoření se) a interaktivitě (propojenosti) – přináší technologie VR nové možnosti seniorům tzv. čtvrtého věku, který je často spojen s fyzickými, psychickými a sociálními deficity. Současné studie dokládají efekt zapojení VR do tréninku kognitivních a psychomotorických funkcí či redukce sociální izolace seniorů. METODY: Ke zjištění jsme zvolili cestu kvalitativní studie, realizované v lednu 2021 v domově pro seniory. Výzkumný vzorek tvořilo 12 participantů od 63 do 100 let, s odlišnou kognitivní a senzomotorickou úrovní. VÝSLEDKY: Ukazuje se, že vhodně koncipovaný virtuální zážitek může podpořit naplnění některých klíčových potřeb seniorů, jako je potřeba vědomí vlastní důstojnosti a hodnoty, potřeba smyslu a kontinuity životního příběhu, potřeba být součástí komunity a potřeba přesahu každodenního života. IMPLIKACE PRO SOCIÁLNÍ PRÁCI: Na základě zjištění definujeme aspekty smysluplného zapojení VR do aktivizačního konceptu domova pro seniory i rizika nevhodného použití, jež může vést k odmítnutí VR jak klienty, tak aktivizačními pracovníky.
Klíčová slova
virtuální realita, senioři, aktivizační činnosti, domov pro seniory, potřeby
Abstract
OBJECTIVES: The aim of the article is to present possibilities and limits of the use of virtual reality (VR) in keeping residents in senior homes active and to show how VR can contribute to meeting the needs of residents. THEORETICAL BASE: Thanks to its key features – immersiveness and interactivity – VR technology brings new opportunities to seniors of the so-called fourth age, which is often associated with physical, mental and social disabilities. Current studies document the effect of VR use in the training of cognitive and psychomotor function or reduction of social isolation. METHODS: We chose the qualitative study, carried out in January 2021 in a nursing home. The research sample consisted of 12 participants aged 63 to 100, with different cognitive and senso-motor levels. OUTCOMES: A properly designed virtual experience can support the fulfillment of the need for self-esteem and value, the need for meaning and continuity of life story, the need to be part of a community and the need to transcend everyday life. SOCIAL WORK IMPLICATIONS: Based on the findings we define aspects of the meaningful involvement of VR in activity programs in the nursing home and risks of inappropriate use, which can lead to rejection of the method by both clients and activity staff.
Keywords
virtual reality, seniors, keeping active, nursing home, needs
Virtual reality as a tool for keeping the elderly active: selected issues
Suchomelová, V., Lhotská, L., Husák, J. (2021). Virtual Reality as a Tool for Keeping the Elderly Active: Selected Issues. In H. Georgi (Ed.), Ageing 2021: Proceedings of the 5th Gerontological Interdisciplinary Conference (pp.160-167). Prague College of Psychosocial Studies.https://www.konferencestarnuti.cz/files/Starnuti_2021_sbornik.pdf
Abstract:
Rapid development in the field of assistive technologies combined with increasing digital literacy of seniors create a favorable environment for the use of virtual reality (VR) with elderly users, even those in the so-called fourth age. The use of virtual reality opens new possibilities for improving their quality of life, which is often affected by physical, mental and social deficits and a substantial reduction in autonomy.
The key features of this VR technology are immersiveness and interactivity. These functions play a key role in VR in keeping seniors active, for example, through memory training, sensory or sensorimotor stimulation, or reminiscence sessions.
In this review, we present current findings relevant to the use of VR as a tool for keeping elderly users active. We characterize several aspects of the virtual experience representing reality and some principles for meaningful implementation of VR into the activity program of a senior or nursing home. The overview part is illustrated by partial findings of the VIREAS project. The first experiments showed that a feeling of safety and comfort, an attractive scenario, easy operation together with a suitable time of day for VR sessions play an important role in the acceptance of VR. VR as one kind of activity in the senior or nursing home should always be a source of positive emotions. It should support memories and bring new stimuli that can be used in follow-up individual or group activities in the facility.
Keywords: virtual reality, seniors, nursing homes, senior homes, activation, manual, software
Abstrakt:
Rychlý rozvoj v oblasti asistivních technologií a zároveň zvyšování digitální gramotnosti seniorů vytváří příznivé prostředí pro využívání virtuální reality (VR) u starších uživatelů, včetně takzvaného čtvrtého věku. Virtuální realita otevírá nové možnosti pro zlepšení kvality životní etapy, která je často ovlivňována fyzickými, duševními a sociálními deficity a podstatným snížením autonomie. Klíčovými vlastnostmi této technologie jsou imerzivita a interaktivita. Tyto funkce hrají klíčovou roli ve využití VR jako aktivizační činnosti, například pro trénování paměti, senzomotorické stimulaci nebo reminiscenci.
V přehledovém textu prezentujeme aktuální zjištění týkající se používání VR jako nástroje aktivizace a stimulace seniorských uživatelů. Charakterizujeme některé aspekty virtuálního zážitku reprezentujícího realitu a shrnujeme principy smysluplné implementace VR do aktivizačního konceptu v domově pro seniory. Přehledovou část ilustrují dílčí zjištění projektu VIREAS. První experimenty ukázaly, že pocit bezpečí a komfortu ve virtuálním zážitku, atraktivní scénář, snadné ovládání a zároveň vhodná denní doba, ve které virtuální zážitek probíhá, hrají důležitou roli v akceptaci VR seniorským uživatelem. VR jako aktivizační činnost v domově by vždy měla být zdrojem pozitivních emocí, podpořit vzpomínky a přinést nové podněty využitelné v následných individuálních či skupinových aktivitách daného geriatrického zařízení.
Klíčová slova: virtuální realita, senioři, domovy pro seniory, aktivizace, manuál, software
Virtuální realita jako způsob aktivizace v domovech pro seniory
Suchomelová, V., Diallo, K. (2019). Virtuální realita jako způsob aktivizace v domovech pro seniory. Geriatrie a Gerontologie, 8(3), 115–118.
Souhrn:
V článku jsme ukázali směřování vývoje sady virtuálních zážitků jako možného aktivizačního nástroje v rezidenčních zařízeních. Virtuální realita na rozdíl od jiných technologií může poskytnout uživateli téměř dokonalý pocit fyzického bytí v imaginárním světě či místech reprezentujících skutečnost, navíc s možností aktivně ovlivnit děj. Kvantitativní průzkum mezi vedoucími pracovníky pobytových zařízení pro seniory a rezidenty ukázal, že o tuto novou formu aktivizace mají zájem obě skupiny respondentů. Co se obsahu virtuálního zážitku týče, obě skupiny s výraznou převahou preferovaly prostředí lesa a prostředí spojené s cestováním. Z průzkumu mezi rezidenty navíc vyplynula silná potřeba seniorů být součástí komunity. Tuto potřebu může do určité míry saturovat vhodný scénář virtuálního prostředí, ale zejména možnost sdílet virtuální zážitky s ostatními. Aktivizace ve virtuálním prostředí by měla podpořit sociální interakce v reálném světě seniora a korespondovat s aktivizačním konceptem daného zařízení.
Klíčová slova: virtuální realita, virtuální prostředí, imerzivita, interaktivita, senioři, aktivizace, emoce, potřeby.
Virtual reality as a way of keeping residents in senior facilities active
Summary:
In this paper we have outlined the development of a set of virtual experiences as a tool keeping active the residents in senior facilities. Unlike other technologies, virtual reality (VR) can provide the user with an almost perfect feeling of physical being in an imaginary world or a place representing reality and the user can actively influence the storyline. A quantitative survey among managers of senior facilities and the residents showed that both groups of respondents are interested in this new way of keeping seniors active. As for the content of the virtual reality experience, both group significantly preferred the forest environment and the environment associated with travel. In addition, a survey of residents revealed a strong need for them to be part of the community. To some extent, this need may be met by a suitable virtual environment scenario, but in particular by the possibility to share virtual experiences with others. Keeping seniors active in virtual reality should support social interaction in the senior’s real world and correspond to the framework of activities in the facility.
Keywords: virtual reality, virtual environment, immersivity, interactivity, seniors, keeping active, emotions, needs.
Audiovizuální ukázky výstupů VIREAS
- Virtuální realita vtáhne seniory do děje: na procházku do virtuálního lesa
Virtual reality draws seniors into the action: a walk in the virtual forest
https://www.youtube.com/watch?v=I2SIOqL0-7E - Virtuální realita vtáhne seniory do děje: cvičení paměti v centru Českých BudějovicVirtual reality draws seniors into action: memory training in the center of České Budějovice
https://www.youtube.com/watch?v=NZPP1P5DvmM - Virtuální realita vtáhne seniory do akce: kdo si všimne palmy v českém lese?
Virtual reality draws seniors into action: who notices palm trees in the Czech forest?
https://www.youtube.com/watch?v=y0024ElCAaM - Virtuální realita vtáhne seniory do děje: z virtuálního nádraží do Jižních Čech a do Rakouska
Virtual reality draws seniors into the action: from the virtual train station across South Bohemia and Austria
https://www.youtube.com/watch?v=MUP5ZfGps-I&t=4s